torsdag 13 september 2012

"The leopard cannot change his shorts."

Rubriken är ett citat från min favoritförfattare Terry Pratchett. Jag orkar inte gå in på vad citatet anspelar på eftersom det egentligen inte har med dagens ämne att göra så om du inte förstår eftersom du inte läst boken råder jag dig att göra det. I annat fall förstår du och skrattar just nu när du kommer ihåg hur bra boken var.

Iallafall. Det jag var ute efter var ordet leopard. I detta fall mönstret som kallas leopardmönstrat. Jag har så innerligt svårt för leopardmönstrat att jag nästan inte vet var jag ska ta vägen och jag fasar att vi går mot en leopardhöst! Leopard i klädform har nämligen den senaste tiden korsat min väg i ett flertal former.

Det är bara ett så obegripligt fult mönster, nästan lika hemskt som kamouflage, men DET kan jag iallafall se en poäng med i militära sammanhang. Jag skulle inte heller vilja krypa runt i till exempel Afghanistan iförd stridskläder med icke döljande effekt. Men leopard-NEJ!

Jag har inget emot personerna som bär leopard, ja vissa då, men jag förstår det bara inte! DET ÄR FULT!!! Länge var det ett tecken på dålig smak, endast delad av kvinnor till salu och överklasstanter, men nu, nu verkar det kört! Leopard, leopard, leopard, överallt finns leopard!

Jag har lagt ner en del energi på att fundera på vart denna min aversion kommer ifrån men jag har faktiskt inte, trots min rätt livliga fantasi, kunnat hitta ett svar. Det är bara fult och anskrämligt helt enkelt. Eller? Bär jag på förtryckta minnen av leoparder? Har jag dödats av en leopard i ett tidigare liv? Har jag antastats av en man iförd leopardskjorta men förträngt det?

Jag tänker och tänker, men jag förstår inte!

Eller är det naturen som gör ännu en framstöt? Den försökte förra veckan döda mig genom ett lönnmordsförsök på bussen medelst ett getingstick i halsen vilket dock bevisligen misslyckades. Så nu försöker den smyga sig på mig på andra sätt, försiktigt och krypande, precis som en LEOPARD!

Vilka belägg jag har för det? Tja, låt mig tala om att det till kollegiet hör två modersmålslärare i ryska. Den ena med leopardblus och den andra med leopardhandväska. Min arbetsplatsgranne i leopardtröja. Ser ni ett mönster? DET GÖR JAG! Det kallas för leopard och det är avskyvärt!

1 kommentar:

  1. Vi som växte upp med leopardmönster är förmodligen oemottagliga inför trendmaffians hjärntvätt. Ibland undrar jag om hemska saker som den blommiga viskosbyxan återuppväcks från graven bara för att de inte kan komma på någonting nytt.

    SvaraRadera