lördag 14 september 2013

Äta ni, laga vi. Eller något liknande.

Det finns få saker jag tycker är så tråkigt som geografiska fakta. Eller jo, det finns säkert massor med saker. Men just geografi är rätt tråkigt och under min grundskoletid hade jag mycket svårt att se poängen med det hela. Det fanns någon fjantig ramsa om svenska vattendrag som gick just så: "Äta ni, laga vi" men om det är vattendrag i Hälsingland det gäller eller våra största älvar låter jag vara väldigt osagt. Fjantigt hursomhelst! Större delen av mellanstadiet tycker jag förstördes av ändlösa prov i geografi som jag helst bara ville slippa och faktiskt på rent rebellmaner inte heller genomförde. Jag vägrade helt enkelt fylla i dem för det var så sjukt tråkigt, meningslöst och löjligt. Trots detta så vidhöll min klassföreståndare att det gick väldigt bra för mig i alla ämnen. Det var verkligen inte sant då både geografin och framförallt matematiken var en katastrof men det är en annan historia. Jag lärde mig iallafall hjälpligt mycket saker för att veta detta; Syrien ligger INTE i USA. Inte på något som helst vis så kan man säga att Syrien är placerat ens i närheten av Amerikas förenta stater vilket jag vet trots min brist på kunskap om geografi.

Uppenbarligen så är jag ändå mer kunnig än till exempel USA:s president och hans utrikesminister som anser att USA ska dundra in i Syrien och ställa saker till rätta då Syrien är ett hot mot USA. Hur då frågar jag mig, hur då? Nej, det är verkligen inte okej det som verkar pågå där med en regering som använder nervgiftsgas mot sitt eget folk. Det är sjukt och otäckt och FN och Säkerhetsrådet borde absolut se till att pallra sig dig och aktivt stötta folket och motarbeta sådana där djävla dumheter! Men inte enskilda länder som USA som egentligen bara vill dit och ha någon slags kukmätartävling med regimen. Alternativt stötta den om regimen har något USA vill ha, det kan man aldrig så noga veta har jag lärt mig. Det är ju så att de äntligen packat sig hem från Irak, är på väg att lämna Afghanistan utan att egentligen riktigt ha koll på vad exakt de gjort där, och just som man började tro på en bättre framtid för USA:s del så slår de då till med denna fantastiska uppvisning i dumhet. Jag vet inte jag men jag TROR ju att Syrien, om det finns några planer på världsherravälde, skulle försöka inta de närliggande länderna innan de kastar sig iväg över vattnet mot USA. Men som vi säger i min familj; vad vet en ko?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar