torsdag 3 januari 2013

Inget är nytt under solen

Rubriken är ett citat från Predikaren, en bok i gamla testamentet som samlar lite allmän livsvisdom sådär som kan vara bra att ha. Jaså, du visste inte att det kom från GT? GT är alltså den förkortning som används i teologiska sammanhang när man pratar om gamla testamentet som för övrigt är del ett av den kristna bibeln. Åh, och visste du att GT också är en helig bok för judarna?
Jag märker att du inte riktigt känner dig så hemma på det här området och det ska jag bara säga är en skam! Förr i tiden, DÅ visste minsann folk vad de här sakerna var och betydde, det var ordning och reda förr i tiden!!! Fast med tanke på att du levt ditt liv fram till nu och ändå klarat dig relativt bra i livet kanske vi kan enas om att saker som var självklara förr i tiden kanske inte är helt livsnödvändiga idag? Bra. I såfall vill jag fortsätta med att prata om ordet "negerboll."

När jag var barn sa man negerboll, det stod till och med på havregrynspaketet där receptet fanns. Pippis pappa var negerkung och i böckerna om tågfamiljen Tuff tuff så träffade de både negrer och zigenare på sina spännande äventyr. Sedan hände något, i mina ögon något bra. Det blev nämligen inte helt okej att använda de orden och inte heller att beskriva folkgrupper och raser utifrån fördomsfulla stereotyper. Världen kom till Sverige och med den insikten att allt var inte okej att säga.
Jag minns att jag med iver diskuterade emot klasskamrater som ville mena att man borde få säga negerboll då jag själv kommit till insikten att det fakiskt var väldigt onödigt att göra det även om man inte menade något illa med det. Jag hade inte så mycket kunskap om kolonialism och de vitas tidigare förtryck men jag hade en bestämd känsla av att det inte var okej, att det var oförskämt och från början inte menat som något positivt.

25 år senare har inte särskilt mycket hänt, fortfarande tvingas jag diskutera, fast nu med betydligt mycket mer kunskaper och insikt i att jag hade rätt redan då i det onödiga att använda ordet, samma förbannade saker som då. Hur svårt kan det vara att acceptera att det kan anses olämpligt att använda namn på ett bakverk som anspelar på en ras som med IVER har förtryckts av vita människor under flera hundra år? Det är inte direkt som att ordet är heligt och ristades in på en tredje stentavla som tyvärr kom bort när Mose tog emot tio Guds bud på berget? "Bud nummer 11. Det bakverk som kommer att uppstå om många tusen år i nordligaste nord skola namnges negerboll och rullas i pärlsocker, INTE KOKOS, så att det må gå dig väl och din grannes tjur inte stånga ihjäl dig."
Nej, jag tänkte väl det.

"Men Napoleonbakelse, Änkor, finska pinnar och bla bla bla bla vitlök!" Mig veterligt så ser inte Napoleonbakelser det minsta ut som Napoleon utan som en bakelse med marsipan. En negerboll är mörkt brun och kallades därför just så för att det påminde den påhittige bagaren om de mörkhyade den sett i mycket liten utsträckning. Så lägg av. Det spelar inte dig någon roll och kostar dig INGENTING att säga chokladboll istället. Eller kakaoboll då om vi ska vara så djävla exakta. Det enda som kostar är stoltheten de ännu syndiga måste svälja som sturskt fått dem att i 25 års tid hävda att det heter negerboll. "För så har det alltid hetat!"

Jamen då så, då gör vi såhär. Hädanefter tänker jag kalla alla barn jag känner till föräldrar som inte är gifta för horungar. Det sa man förr i tiden om sådana barn. Arbetslösa och sjukskrivna tänker jag kalla för arbetsskygga tattare och förbannade fattighjon, för det sa man också förr i tiden. Den förälder är ännu inte född som inte skulle reagera negativt på en person som kör ner näsan i barnvagnen och utbrister: "Men OH vilken ljuvlig liten horunge!"

Vaddå att man inte kan göra så? Jag menar faktiskt inget illa med det, för mig har det ingen negativ betydelse, det är ju bara fakta! Och jag känner faktiskt en ogift person med barn som inte alls tycker att det är jobbigt att bli kallad för hora eller barnen för horungar. Eller iallafall såg jag en hora på tv en gång som tyckte att det var okej. Sådetså.

Inget är nytt under solen, inte rasister, otänkta personer eller rädsla för förändring heller. Men med tanke på att människan existerat mycket länge sedan de orden först skrevs ner kan man ju tycka att vi skulle kunna ha kommit lite längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar