onsdag 2 januari 2013

Vad har du under blusen Rut?

"Vad har du under blusen Rut?
Vad är det där som putar ut?
Det har jag aldrig märkt förut.
Vad har du under blusen Rut?"          


Ovanstående trudelutt skrevs av dansbandsgrabbarna i Streaplers, som jag för övrigt har dansat till i Strängnäs, och handlar kort och gott om relationen mellan en man och en kvinna. Kvinnan heter Rut och har något under blusen som mannen är intresserad av att kika på. Det får han till sin lycka också; på bröllopsnatten. Jag vill direkt slå fast att jag inte är någon moralist. Okej då, det kanske jag är, men inte av den där fundamentalistiska typen som dör inombords vid tanken på föräktenskapliga sängkammarrelationer. Jag är för övrigt inte gift men har ett barn så det är ju enkelt att förstå att jag själv lever i synd.
Däremot KÄNDE jag mig idag efter ett besök på en närliggande pizzeria som om jag vore en herrskapsdam anno 1790 vars bleka kinder färgades röda vid åsynen av synden i hamnkvarteren. Pizzerian är trevlig och serverar utmärkta pizzor, de har också en massa tvapparater på väggarna för att kunderna ska kunna se på tv när de äter. Den för dagen valda kanalen var MTV där det för ovanlighetens skull visades musikvideos vilket jag förstått inte är särskilt vanligt i dessa tider. Tydligen så var det någon ung snärta som jag inte har en aning om vem hon var som valt ut de bästa 15 kvinnliga artisterna. Alla dessa visade sig ha två saker gemensamt, förutom att de var kvinnor då.

1. De visade sig i princip nakna och klädde av eller på sig under låtens gång. En hade så lågt skurna jeans att jag nästan tvivlade på att hon hade något kön överhuvudtaget eftersom det rimligtvis borde ha synts men det kan ju vara fixat med en dator förstås.

2. Alla hade ett minspel som vore de aktörer i filmer som vanligtvis visas på betalkanaler efter midnatt. "Åh ja, titta på mina kåta ögon som spanar in dig och min halvöppna mun som antyder att jag är lätt sinnesslö eller väldigt intresserad av att suga din penis. Välj själv."

Och jag blir så trött. För jag vet att vissa av dessa kvinnliga artister gärna vill prata om hur orättvis världen är om man är kvinna och hur hårt de sliter för att få respekt från manliga artister och skivbolagsfolk. MEN SLUTA FÖR HELVETE STÅ DÄR OCH ÅMA DIG SOM EN MARSKATT DÅ!!!
Jag visste inte riktigt vart jag skulle vända blicken, ty på grund av pizzeriaägarens goda vilja att serva sina kunder så fanns de överallt i lokalen och åmade, gned sig och wailade. Barnet i familjen tittade mycket uppmärksamt på showen med förundrad min under tiden som det tuggades men när Kate Perry i finalen av sin trudelutt sprutade grädde på burk omkring sig, iförd endast små minimala trosor vände barnet sig till den inte så längre goda modern och sa: "Men mamma VAD är det där?!"

Ja mitt barn, vad ÄR det där? Måhända att jag sällan lyssnar till modern musik eller ser särskilt mycket på musikvideos eller känner ett behov av att släntra runt i leopardmönstrade hot pants iförd en min av desperat kåthet. Det går liksom inte riktigt ihop med det ganska rustika livet på landet där jag bor. Måhända är det så. Fast nog trodde jag att musikvärldens independent women hade kommit LITE längre! Jag är chockerad.

2 kommentarer:

  1. Tröttsamt och irriterande, det är just precis vad det är!

    SvaraRadera
  2. Jamen faktiskt! De kan ju sjunga, varför då inte koncentrera sig på det istället för att stå där och pluta?

    SvaraRadera