lördag 9 februari 2013

Da Vincikoden. Fast på riktigt.

Att vara förälder är bland de svåraste uppdrag en människa kan ta sig an enligt många experter. Jag säger nja, inte värre än många andra saker om man bara lyckas överbrygga de språksvårigheter som finns mellan barn och deras föräldrar. Eftersom jag är lite smartare än genomsnittsföräldern så har jag förstås knäckt koden; den RIKTIGA Da Vincikoden. Vad är väl teorin om att Jesus och Maria Magdalena var gifta och hade barn mot att äntligen begripa vad barn egentligen säger så att man har en chans att överlista dem?! Ännu bättre är det att inse vad barn egentligen hör och uppfattar när du talar till dem. Med insikt om detta är det inte så svårt att vara förälder, i vart fall blir det möjligt att härda ut tills de äntligen flyttar hemifrån.

"Nej, det får du inte."
Du kommer aldrig någonsin i denna existens att få göra någonting igen. Jag tänker binda fast dig vid en stol och låta dig svälta. Jag avskyr dig. Författarens kommentar: Det verkar inte spela någon roll vad det är barnet nekas, reaktionen och tolkningen är densamma.

"Rör inte den/det där."
Jag vill att du river sönder det där föremålet å det snaraste! Ju fortare desto bättre, är det något kladdigt vill jag dessutom att du rör så många andra närliggande föremål som möjligt innan kletet försvinner.

"Vi får se."
Såhär är det. Jag är en ond häxa och jag har gjort till mitt livs mål att förstöra ditt liv så mycket som möjligt innan jag stoppar in dig i min ugn. Därför kommer du aldrig att få göra någonting du tycker är roligt. Jag kommer att skratta åt dig när du gråter.

"
Vänta"
Ju mer du tjatar och skriker, desto fortare kommer det att gå. Extra fort går det om du sliter och rycker i mina armar, ben eller andra kroppsdelar du kommer åt."

"Gör inte så"
Oj vad duktig du är! Fortsätt genast med det du håller på med!

"Nej, jag vill inte"
Jag är som vax i dina händer och jag gör allt du ber mig om bara du säger det lite högre. Det spelar ingen roll vad det är, inget är omöjligt för en förälder som verkligen älskar sina barn. Du har all rätt i världen att förvänta dig blind lydnad, tala o mästare, din tjänare hör!

"
Det där är min/inte din"
Såklart skojar bara mamma/pappa när de säger att de har egna tillhörigheter eller att det finns saker i världen som inte tillhör dig! Du som är universums härskare/härskarinna har SJÄLVKLART rätt till allt! Det är bara att ta för sig.

"
Du kan själv"
Det finns faktiskt ingen som helst anledning till att du ska utföra någon som helst aktivitet som du inte har lust till, må det vara att stoppa maten i munnen till att stoppa ner fötterna i skorna. Ingen förväntar sig att du ska slösa din tid på sådant strunt som tjänstefolket kan ordna i en grisblink. De står redo och väntar-befall dem.

"Du kan inte göra det där själv"
Det finns inget i världen som inte du kan. Skära med kniv, tända tändstickor, köra bil på riktigt -listan är OÄNDLIG, liksom din makt att få dessa dina önskningar uppfyllda. Do it.


Nu när du vet vad ditt barn hör när du tilltalar det så känns det kanske som att detta är ett omöjligt uppdrag? Svar ja; det är det. Dock har ingen dött av lite lidande, ja undantagsvis Jesus då, men har du inte tänkt dö för världens synders skull är det allt bara att bita i det sura äpplet och glädjas åt tanken på att ditt barn en dag får egna barn. Då, först då, ska du visa din avkomma detta dokument och le skadeglatt när barnet inser vilka sanningar som undanhållits av rent hämndbegär. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar