söndag 15 juli 2012

Dressed for sucess-eller som ett tvåöresluder?

Besökte under den gågna veckan en marknad av modell större. Allt fanns på plats som en marknad behöver, dvs nasare av alla sorter och slag, ledsna och griniga barn, milslånga köer till bankomater och toaletter och sist men inte minst de icke folkvana hundarna som vissa människor envisas med att släpa med sig. Men det var inte det enda som var på plats.

I vimlet stöter jag och min för livet tilltänkte ihop med ett gäng ungdomar. Då mitt yrke kräver en tät kontakt med den specifika åldersgruppen hyser jag en naturlig och självbevarande misstro mot dem men i semestertider kan även fan bli religiös och jag något mer vänligt sinnad. Därför lät jag blicken vänligt svepa över unghopen, som förstås gick i bredd för att maximera omaket för mötande, och kände hur den avslappnade semesterattityden sveptes bort som en liten intet ont anande semesterort i Asien när tsunamin slår till.

Med is i blick granskade jag den uppenbarelse som kom emot mig. Det var en ung dam med gott hull vilket syntes väldigt väl då det uppenbarligen alldeles för trånga linnet inte alls var smickrande för den unga damens kroppsform. Snarare var det så att vartenda gram överflödigt kroppsfett väl exponerades. Det var inte det enda som exponerades kan jag tala om.

Jag antar att den unga damen någongång längs vägen fått höra att killar gillar tjejer med stora bröst. Gärna också om de visar upp dem så mycket som möjligt. På grund av olika omständigheter som jag inte känner till verkar den unga damen i fråga inte ha tillräckligt med självrespekt för att inte lyssna på det. Det som i bystform därför kunde återfinnas vara fäst vid hennes kropp hade därför tryckts ihop, tryckts upp och sedan, på grund av bysthållarens felaktiga storlek, tryckts ut. Linnets urringning slutade en bra bit ner på bh:n varpå man alltså, vare sig man ville det eller ej, möttes av två bröst på väg ut.

Eftersom jag inte känner den unga damen har jag som sagt ingen aning om vilka tankar som färdades genom hennes huvud när hon den innevarande morgonen klädde på sig. Men jag kan lägga min hand på en för mig helig bok och svära på att tankarna inte handlade om respekten för det egna jaget eller att det är viktigt att vara omtyckt för sin person och inte för de kroppsdelar man exponerar för kreti och pleti. Ännu mer intressant skulle vara att veta hur hennes föräldrar tänkte.

Jag har inget emot att kvinnor tar sig rätten att klä sig i tighta kläder om de är överviktiga eller väljer att visa upp sina behag. Däremot har jag något emot att unga kvinnor väljer, eller TROR sig välja själv, att klä sig som billiga och skabbiga horor. Jag tycker att en ung kvinna förtjänar en bättre självrespekt. Det vi vuxna kan göra för att hjälpa till är att älska våra barn, säga till grannens döttrar att de är fina som de är och i största allmänhet ta avstånd från onödig och sexualiserad reklam som riktar sig mot tonårstjejer. Om inte det hjälper föreslår jag att vi alla tar ansvar och låser in våra döttrar så länge de envisas med att vilja klä sig som luder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar