onsdag 18 juli 2012

Tjocksmockar och ståfräs-Surkärringen goes buskis

Ibland blir man lite extra trött på hur mycket dumma saker det finns i världen, till exempel forskning utan egentligt värde. På en kort tid har jag uppmärksammats på två forskningsämnen där jag  känner att det egentligen inte finns någon gräns för idioti.

Det första exemplet är de helt HÄPNADSVÄCKANDE resultat, och håll i dig nu läsare, som visar att barn som bara sitter framför datorn och hänger blir TJOCKARE ÄN BARN SOM RÖR PÅ SIG!!! Ja läsare, jag vet! Visst är det rent utav obegripligt hur vi kunde existera innan denna kunskap nådde fram till vårt medvetande?!

Det andra exemplet är den forskning som kanadensiska forskare bedrivit inom området porrkonsumtion bland män. Eller snarare försökte bedriva eftersom man inte hittade någon motstående studiegrupp, dvs i Kanada finns det inga män som inte tittar på porr och därför kunde inte forskningen genomföras. Det var väl då för väl!

Tyvärr hann jag diskutera detta tillsammans med en grupp i mina ögon riktigt acceptabelt trevliga människor och hann därför tänka en del ganska genomtänkta saker innan jag skrev detta inlägg. Jag vet-det var dumt! Allt processande av tankar kring irriterande saker innan man skriver ner dem är dåligt, helt ogenomtänkt och fullt av förutfattade meningar ska det  vara för att bli bra och roliga inlägg. Nåja, jag får göra det ändå.

Det stör mig något oerhört att man lägger tid och energi på sådan tramsforskning som den här, det stör mig något alldeles oerhört! Den förstnämnda kan jag väl ändå tycka ha ett visst värde om det handlar om folkhälsan och att jaga bort de tjocka barnen från datorn. Om inte annat för att internet kanske tar slut annars. Ja ja, de SÄGER att internet är en oändlig resurs men jag är skeptisk!( Visste jag hur man la in internet skulle jag göra det och stoppa det i frysen för att ha till senare men strunt i det nu.)

Exempel nummer två ställer jag mig dock HELT kallsinnig till. "Åh, en moralist!" tänker du nu. "Och säkert pryd och frigid också!" Jajamensan, iallafall den första är rätt svarar jag på det. Jag har inget emot att sexualitet existerar eller att människor har ett samliv. Jag har själv barn så jag HAR en uppfattning om hur barn blir till även om jag själv föredrar den viktorianska varianten där det räckte med att sitta på samma stol som en man för att befruktning skulle ske. Det var bättre förr helt enkelt.
Däremot har jag en hel del emot porrindustrin och den översexualisering som jag tycker drabbat vårt samhälle. Det är sextips hit och bästa ställningen dit, det går knappt ens läsa Hemmets Journal utan att få veta hur man bäst når Gpunkten!
Men snälla nån! Är lyckan i livet att veta hur man med hjälp av tandtråd och ett gem bygger sin egen massagestav? Och varför behöver vi forskning om mäns porrvanor?! Ja, kvinnors med för den delen. Jag har svårt att se att resultaten skulle leda fram till något som helst världsförbättrande. En av de tidigare nämnda kloka personerna jag samtalat med om frågan påpekade att det ur genusperspektiv kunde vara intressant att ta reda på vissa saker. Det håller jag faktiskt med om även om jag har svårt att tro att det var den goda avsikten bakom försöket. Snarare är jag, cynisk och elak som jag är, övertygad om att det inte ens existerat någon undersökning utan att allt är ett knep från en kanadensisk forskare som vill motivera sin rätt till snuskfilm för sin fru. "Alla andra gör det ju" får lite mer råg i ryggen om man kan slänga upp en lunta med falska forskningresultat på bordet, framförallt om forskningen visar att det inte gick att forska eftersom ALLA män tittar på porr.

Och du där nere i hörnet som drar åt dig luft för att föra fram argumentet att de som arbetar i porrbranschen gör det av egen fri vilja; håll käften! Jag har läst både Jenna Jamesons och Ron Jeremys självbiografier. Jag tror att de hade mått mycket bättre av att gå i terapi och välja sitt umgänge istället för att timme ut och in leka dopp i grytan i alla möjliga icke ergonomiska positioner.

För säkerhets skull rekommenderar jag alla att hålla sig borta från Kanada i fortsättningen. Det verkar vara ett land befolkat av sexgalningar och lögnaktiga forskare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar