onsdag 25 januari 2012

Det är något bortom bergen....jag tror att det är en ekvation!

Matematik anses av vissa vara en ädel konst, den renaste kunskapen och ett nöje för snillen som spekulerar. Icke säger jag!

Matematik är för mig ett obegripligt mysterium, en enigma, ett problem i paritet med teodicé och alla andra snobbiga ord och uttryck jag kan komma på för att markera att jag inte fattar ett dyft av matematik. Genom hela min skolgång var detta min nemesis, ändlösa eviga timmar fyllda av kycklingnäbbar som skulle peka åt rätt håll(mängdlära), liggande stolen(förlegad teknik som förstört mången skolgång), multiplikationstabellen (som jag fortfarande inte befäst utan måste dra hela innan jag hamnar rätt och dessutom kan jag inte åttans), räkna ut var linjerna korsas (andragradsekvationer) och de där helorna och halvorna och fjärdedelarna som kan räknas om i siffror.(bråk?)
Sammanfattningsvis var det inte så roligt.

Ovanpå detta kom då alla de hurtiga lärarna i ämnet, som med BESTÄMDHET menade att "det var ju så LÄTT att räkna matte!"
Nej, vet ni vad, det var det inte. Och jag har kommit fram till vad det beror på. Det tänker jag passa på att tala om nu.

Min teori, baserad på fakta och vetenskapliga undersökningar(mitt eget personliga tyckande) har lett mig till slutsatsen att det bara är onda människor som är duktiga på matematik.
Matematik har genom världshistorien gärna presenterats som ett verktyg och redskap för utveckling.
Ja, för ondskans del ja.
Byggandet av pyramiderna möjliggjordes av egyptiernas matematiska kunskaper men det är nog en ganska klen tröst för de slavar som slet sig till döds för att dra de där stenblocken. Piskade blev de också. (Enligt den historiskt korrekta texten "Asterix och Cleopatra".)

Ett annat exempel är förstås Förintelsen. Matematik-need I say more?

Att räkna ut sin SGI (sjukpenningrundande inkomst) för att få ut föräldrapenning. Matematik.

Jag kan fortsätta hur länge som helst men jag tror att ni förstår vart jag är på väg. Det är en mycket enkel ekvation. Matematik+ondska=sant
Såklart betyder det då att jag i själva verket är en mycket GOD människa eftersom jag varit oförmögen att ta till mig mer än de mest grundläggande färdigheterna, som jag för övrigt klarat mig ganska bra på, inom ämnet.

Sweet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar