onsdag 18 januari 2012

Moves like Jagger?

Jag lyssnar alltid på radio när jag kör till och från jobbet, gärna på P4 eftersom jag gillar blandningen av lokalt trevligt småprat och musik som inte direkt ligger på topplistor för tillfället.
Jag vet inte om det har med min kärringstatus att göra men jag antar det.

Iallafall så dök faktiskt en någorlunda modern slagdänga upp denna  morgon i form av Maroon 5s "Moves like Jagger". Såklart har jag inte kunnat undgå att höra den tidigare, däremot hade jag inte lyssnat på texten ordentligt vilket jag nu gjorde.
Gissa om den innehöll intressant analysmaterial!

Här har vi alltså en vuxen man som beskriver sitt uppvaktande av en något motvillig kvinna. Det slutar förstås lyckligt eftersom det visar sig att vad som behövs för att han ska få dra över henne är att röra sig som Jagger. Ursäkta mig, men visst är Mick Jagger en man 60 plus som struttar runt som en tupp och stirrar vildsint omkring sig?
Jag har svårt att se att en ung kvinna som attackeras på dansgolvet av en psykotiskt stirrande och  tuppstruttande Börje 66 år, pensionerad snickare, skulle känna ett OMEDELBART behov av att slita av sig trosorna.

I och för sig kan jag ta fel på den kvinnliga målgrupp som avses, i texten beskriver nämligen den manlige sångaren att kvinnan tycker att han är för ung. Är det i själva verket så att sången beskriver sångarens desperata ragg på en pantertant som i kraft av sin ålder självklart var med på den tiden när Jaggers struttande var det mest attraktiva som fanns? Men varför i all världen sjunger då en ung kvinna tjejdelen av sången? Hade det inte varit bättre med en mogen kvinna i rätt ålder så att textens budskap framgått tydligare?

Det mest intressanta är förstås vad sångaren egentligen menar med "moves like Jagger." Är det struttandet eller någon slags speciella samlagsställningar? Vad vet sångaren i Maroon 5 om det och HUR fick han reda på det? Ringde han upp Mick Jagger och frågade? Eller har han förföljt Mick Jagger och filmat honom? Kanske är det en form av kombination; han struttar runt som en tupp i sovrummet och äntrar sedan sin höna?

Som den surkärring jag är har jag förstås en rätt frostig inställning till den i mitt tycke överdrivna sexualiseringen av samhället. Jag utbyter inte historier med mina vänner om skojiga saker som händer i sovrummet och jag konsumerar inte porr. Därför är det förstås fullt möjligt att jag missat en våg av fjäderfäsex som kan ha svept över världen och står här som ett fån.
Jag kan leva med det, precis på samma sätt som jag kan leva utan fjantiga sånger av detta slag.

Tack för ordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar