tisdag 24 januari 2012

Litteraturkunskap är inte ett bevis på att man är bildad.

Nej, just det Patrik Isaksson, det är det inte! Nu misstänker jag förstås att dessa ord aldrig kommer att nå dig men det spelar ingen roll. Bara möjligheten att du är en sådan där fåfäng fjant som googlar sitt eget namn och kanske en dag snubblar över detta inlägg gör det värt allt besvär med att lära sig hur man skapar en blogg! (Nej, jag har inte riktigt kommit på hur man gör än, tackar som frågar.)


I alla fall. Patrik bröt sig in i mitt liv med hjälp av den fruktansvärda tonsatta dikten ”Du får göra som du vill.” Jag kallar det mycket riktigt för tonsatt dikt eftersom jag hyser starka misstankar om att det är precis vad den är. En pretentiös, svulstig och FRUKTANSVÄRD dikt, författad av någon som tycker sig vandra i Mörkret. Av någon outgrundlig anledning verkar PI ha lärt sig traktera instrument och lyckades därför kladda ihop något liknade en melodi till detta sitt mästerverk. Det var INTE kärlek vid första, vare sig ögon eller öron, kastet och inget har heller förändrats efter det.


Någonstans längs vägen antar jag att någon mindre tänkt lärare, jag ser framför mig hur en tant i hennafärgat hår med tillhörande Gudrun Sjödenkostym och handsnidade halsband från Afrika, läste igenom Patriks första ångestfyllda nedkladdade rop och utbrast; ” Men Patrik, vilket djup! Åh hur ångesten liksom kryper sig på en!”

Ja, jag vet, visst var det dumt sagt! Lärarutbildningarna släppte under sent 60-tal igenom en del märkliga filurer som har en del att förklara vad gäller det moderna Sveriges kulturelit.

Säkert kände sig Patrik mycket stärkt av detta och gottade ner sig än mer i det själsliga tillstånd där han ännu befinner sig, fastlåst i ett katatoniskt tillstånd av gnällig tonårsattityd a la ”Ingen förstår MIG och jag känner så MYCKET MER än alla andra!”


Men vet du vad Patrik. Du närmar dig 40 och alla andra i din ålder har med all säkerhet hunnit uppleva en och annan svår tid i sitt liv. Skillnaden mellan dig och dem är att de har skaffat sig hederliga arbeten, sommarstugor och avbetalningar istället för att plinka och plonka på gitarren. Ja, de funderar också ibland på om livet inte blev mer än det här. De bär på sorger och bedrövelser, obearbetade trauman och en vag känsla av att existensen ibland är outhärdlig. Men till skillnad från dig biter de ihop och grillar flintastek på fredagkväll, skjutsar barnen på fotbollscup tidigt på lördagmorgon och ägnar resten av helgen åt att städa och planera veckans mat. Framförallt sätter de sig inte ner och skriver hemska hemska truddeluttar om sina tonårstrauman. Det kan du också sluta med. Jag lovar.

 Riktigt vad som driver PI vet jag förstås inte då jag inte är närmare bekant med honom men bilden av den lidande poeten verkar tilltala honom starkt. Så starkt att han till och med lyckas klämma in en litterär parallell i sin senaste hit ”Stockholm” då han jämför sig med Dante i Inferno. ”Oh så intellektuell jag är!!!” myste han för sig själv. ”Dantes inferno, det är djupa och svåra grejer det!”

Vet du vad Patrik. De flesta niondeklassare vet vad Dantes inferno är för något, i alla fall om de passerat genom mina händer. Dante är en romantisk fjant och Inferno är helvetet i trattform.
Svårare än så var det inte.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar