onsdag 18 januari 2012

Riksteatern ger: "Språkpolisen-legitimation tack! eller Superlativens tid."

Jag är ingen språkpolis. Eller jo, kanske en aning då. Framför allt har jag svårt att inte reta upp mig lite lagom sådär på helt meningslösa saker. Det är en del i att vara en surkärring och bör ses som något positivt.

Turen har nu kommit till helt uppenbart vuxna människors språkbruk i den digitala världen. Vad är det som driver personer som mer än väl passerat myndighetsdagen att uttrycka sig som en blandning mellan en barnbok och en tonårings msnkonversation? Jag pratar alltså om det överdrivna användandet av ord och uttryck av typen "finaste vännen", "bästaste pappan", "raraste änglabarnet", "sötaste tekoppen", "gumman"-gärna då i kombination med uttrycket "finns" så att vi får avarten "Finns gumman" som tydligen används för att markera att man stöttar personen i fråga om allt som är det minsta jobbigt.
"Kramizar" är ett annat ord som får mina nackhår att resa sig och då verkligen inte av vällust!

Jag vet inte varför det stör mig så till den milda grad att jag känner att detta förtjänar ett kapitel i mina memoarer men det gör det. Kanske är det den falska bild som dessa uttryck hjälper till att bygga upp; "Här hemma sitter jag med den sötaste lilla prickiga tekoppen i världen, mina barn i sina Me and I pyjamasar ser på Bullerbyn och mannen jobbar på hemmets jämställdhetsplan. Allt är så snuttegulligt och My little Ponys är våra grannar som vi ska ha bästaste knytiset med till helgen!"
Är inte tillvaron nog svår som den är utan att vi behöver lura varandra via Face book och bloggar att allt är så perfekt? För den skull behöver man inte heller fläka ut sig totalt via nätet, vad jag tycker om DET kommer i ett senare inlägg, men någon måtta får det väl ändå vara på denna djävla snuttifiering som breder ut sig likt digerdöden över världen?

Källan till irritationen kan också vara min känsla av att många människor idag fasar åldrandet så mycket att de i ren desperation lägger sig till med ungdomars vokabulär för att stanna kvar i något slags märkligt gränsland mellan ung vuxen och vuxen på riktigt. Hallå världen, have I got news for you; DET ÄR BARA TÖNTIGT! Låt tonåringarna behålla sitt språk för sig själva och använd dig själv av det svenska språk som jag antar i någon form tryckts i dig under din skolgång. Jag är fullständigt övertygad att du äger kunskapen om hur man skriver fylliga korrekta meningar och även besitter en ordbank full av synonymer till ordet "kramiz".
Men alla människor med läs och skrivsvårigheter då, är jag inte lite hård nu? Svar nej. Läs och skrivsvårigheter innebär i regel inga problem att lära sig ord eller forma korrekta meningar. Det är svårt att stava orden men det har jag inga som helst problem att ta, det är oviljan att försöka jag värjer mig emot!

Om 200 år när samhällets snuttats sönder och samman av shabbychickare som inte behärskar mer än treordsmeningar kommer denna text att framstå som en framtidsprofetia som VERKLIGEN förutspådde jordens undergång! Jag kanske till och med kommer att betraktas som en gudinna?!

Word.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar