torsdag 2 augusti 2012

Häng dom högt

Dagens titel är, som den kunnige läsaren förstås vet, en titel på en så kallad spagettiwestern med Clint Eastwood i huvudrollen. Den handlar om en ensam skruffig cowboy som blir anklagad för häststöld och sedan hängd utan rättegång. Mirakulöst överlever han och ägnar sedan resten av filmen åt att rida runt och skjuta ihjäl sina självutnämnda domare. Liksom i alla andra Clintanwesterns så har han på sig en filtponcho och röker cigariller vilket förstås inte alls hör hit men jag nämner det ändå för att jag alltid fascineras över att han aldrig fick byta kläder och måste ha rökt något OERHÖRT med cigariller. Hade det inte gått att dra ner på cigarillerna och ge stackars Clint en ny poncho?

Dagens ämne anknyter till titeln på så vis att känslan jag fick när jag läste en av mina bekantas statusuppdateringar hade, om jag varit befälhavare för en stor armé, utmynnat i en rad dinglande ben. Uppdateringen var inte skriven av min bekant utan delad från en fbgrupp vars primära mål är att hindra Sveriges kommuner från att använda stadsbidrag avsedda att öka integreringen av invandrare till att låta dem ta körkort. För det är faktiskt ORÄTTVIST att vissa ska få sina körkort betalda!!! Ursäkta, jag menar förstås att det är oRättvisst att visa ska få sina körkoort betalda!! Notera särskilt det skrämmande dåliga språkbruket i form av TVÅ utropstecken istället för ett eller tre.

Nyfiken som jag är, och förstås vädrade jag också något som jag skulle kunna bli inte bara sur utan riktigt förbannad över, gick jag in i gruppen för att se vad som skrevs där. Det var en öppen grupp vilket var tur eftersom jag hellre skulle dö än att förknippas med sådana hjärndöda idioter som visade sig befolka detta dumhetens och ignoransens högborg. Det fanns allt från ganska vettiga argument att det ska vara lika för alla och att man därför inte bör få sitt körkort gratis genom gymnasiets fordonsprogram till rena rama nazistsympatisörer och rasister som likt en balrog från forna tiders djup av ondska och glömska bara vräkte ur sig en massa dumheter. De flesta var dock, som jag tolkar det, rätt lågutbildade personer var av många saknade arbete och gick på bidrag. Nej, jag har inga bevis för att det förhåller sig exakt så men av vad jag kunde utläsa av exempel och kommentarer så var detta fallet.
Jag blir så förbannad!

Man rår inte för att man kommer från de omständigheter man föds in i eller att man självklart färgas av åsikter som är de accepterade i den omgivning man lever i. Däremot har vi en stat och regering som är ansvarig för att vårt lands medborgare har ett NÅGOT större perspektiv på sin tillvaro än att tro att alla invandrare i själva verket är knarkkungar som kommer hit för att alldeles gratis få sig ett körkort och en ny bil. När de inte kör runt i sina av svenska staten betalda bilar våldtar och förnedrar de alla kvinnor de ser och blir inte anhållna, för se det har min kompis brorsas kompis farbrmor Roffe sagt! Ni vet, han som blev dömd för bidragsfusk och har suttit inne för hembränning och enligt vissa aldrig arbetat hederligt en dag i sitt liv. Den här gruppen var full av Roffar. En av dem påstod sig till exempel veta att det enda kriteriet för att få sitt körkort gratis var att heta Mohammed. Jaså minsann?

Vid närmare efterforskningar, dvs Google, så visar det sig att händelsen med invandrare och körkort bedrevs som det jag tidigare beskrev, ett projekt med statliga bidrag för att öka integration och möjligheter till arbete genom stöd att ta körkort. Eleverna bidrog själva med 5000 kronor och kommunen sköt till ungefär det dubbla per elev. 29 elever hade deltagit och på sig skaffat sig körkort, av dessa hade 20 stycken sedan fått arbete. Projektet var nu nedlagt eftersom det saknades pengar.

Jag kan väl i och för sig inte förstå att man kan leva i Sverige 2012 och vara så förbannat insnöad som vissa personer verkar vara. HUR kan man ha missat elementära saker som att man INTE kan dra alla personer av en folkgrupp över en kam och TRO att det som står på Aftonbladets hemsida är sant?! Hur dum får man egentligen vara och ändå betraktas som myndig och ansvarig för sina handlingar?! Det stör mig också att de som i regel är mest intresserade över att ge uttryck för sådana här dumheter är personer med rätt stor benägenhet att inte delta i arbete. Och jag vet inte jag, varför ska JAG betala skatt för att försörja hela familjer med VITA LATA SVENSKAR som aldrig arbetat en dag i sitt liv? Varför ska deras barn få gå i våra skolor och uppta lärares tid och resurser när de ändå aldrig kommer att göra ett vettigt handtag i sitt liv förutom att skaffa en massa barn med otäcka namn som Kevin och JennyLee som alla har ADHD eller påhittade sjukdomstillstånd för att slippa jobba?

Oj oj oj Roffe, nu ser du väldigt arg ut tycker jag! Men vet du vad, fördomar finns om alla grupper och just det här är vad andra människor tänker om vita människor från socialgrupp tre. Eller SKULLE kunna tänka om vi inte hade vett och anständighet nog att tänka att det är svårt och komplext att ha ett demokratiskt samhälle med goda värderingar där alla ska få finnas på sina villkor och därför accepterar att du är som du är. Det spelar ingen roll hur många av mina skattepengar som går till att finansiera dig och dina gelikars liv. Om de insatser som görs idag för dig kommer att betyda att dina barn eller dina barnbarn lyckas bryta det mönster ni sitter fast i, då tycker jag att det är värt det. Precis som att en kommun skjuter till ett par hundratusen för att försöka ge människor med absolut ingenting chansen att ta körkort och skaffa sig ett jobb och en plats i det svenska samhället. Sådetså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar