fredag 3 februari 2012

Ack Värmeland du sköna, fast i norrländsk version

Det vilar något vackert över Värmlands "nationalsång", det går inte att förneka. Människor känner saker för den plats de bebor eller kommer ifrån, det märks inte minst inom den moderna musiken där fler och fler musiker skapar texter och musik som talar om uppväxtorten. Givet är det min tur nu.
Så, norra Norrland, this goes out for you!

Låt mig börja med att säga att jag inte skäms för dig. Jag har ingen längtan efter att bo i en metropol och ta mig till jobbet med pendeltåg eller att springa på nattklubbar som har öppet till klockan 5. Inte heller bryr jag mig ett dyft om att vara moderiktig eller drömmer om att vara bekant med märkliga konstnärer som skapar installationer av uppstoppade getter och gamla bildäck.
För mig är det okej att dricka kaffe med grannarna, gå på pubkväll i den lokala skidstugan och storhandla på ICA Maxi. Jag kan läsa DN kultur hemma i min soffa och filosofera i min ensamhet.

Norrland, jag älskar ditt sommarljus och dina stjärnklara nätter. Jag älskar den känsla av bitterljuvt vemod som bara en naturvy i en norrländsk försommarnatt kan ge, som en vacker folksång i moll. Norrskenet som ringlar sig likt en orm över himlen och fräser, tystnaden som vilar över en enslig myr i augusti. Allt det här är du, och det älskar jag dig för. Innerligt.

Men Norrland, vet du en sak. Klimatet här uppe suger, det suger fett som en äkta ungdom skulle ha sagt. Och för att uttrycka mig så rakt som bara jag kan när jag blir riktigt irriterad; det suger kuk-med tänderna! (Alltså väldigt dåligt eftersom det förstås gör ont för den stackare som får snorren söndergnagd.)
Snö och kyla är inte min melodi och jag tycker att du Norrland borde ta ditt ansvar för de här frågorna. Jag antar att det en gång gjordes någon slags fördelning av klimaten och jag undrar var du stod då? Bakom dörren eller? Kanske hade du en chans på lite sol och värme men så kom Spanien och bölade och janteinspirerad som du säkert var redan då tänkte du: "Vem är jag att komma och bara ta för mig av ett underbart klimat som skulle göra mina invånare glada?"
Tack ska du ha Norrland, tack för att du bytte ut möjligheten att plocka vindruvor mot alla chanser i världen att stå och huka över en snöskyffel större delen av året.

Ta och samla ihop dig nu och gör något åt det här, helst innan alla vi som bor här fryser ihjäl! Det måste ju finnas någon slags överklagan du kan slänga in även om det gått ett par miljoner år eller så. Har ni ingen Konsumentombudsman? Någon fackförening? Upp till kamp nu Norrland!
Och för Guds skull, stäng gränsen mot Finland och Ryssland för inkommande väder! Om de nu har valt att ha det där fruktansvärda vintervädret så får de för fan reda upp sina problem där och inte skicka dem hit, vi har fullt upp att lösa våra egna problem! De kan parkera dem i Sibirien, där finns det en lång vana av att förvara icke önskvärda element.

Allvarligt talat Norrland. Jag förväntar mig att du tar tag i det här snarast. Annars kanske jag måste följa Maggios exempel och bli en av dem som aldrig kommit hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar