söndag 19 februari 2012

Snön vräker ner; tiddelipom!

Ytterligare en anledning till att A Lindgren inte ska ha något nobelpris är hennes uppenbara stöld av text från A A Milnes klassiker Nalle Puh. Just ordet "tiddelipom" används nämligen i boken om Pippi när hon av någon anledning bestämmer sig för att hitta på en visa om regnet som faller. Till skillnad från snön då i Nalle Puh som också åtföljdes av ett "tiddelipom." Snyggt Astrid, jättesnyggt.
Nåväl, det är bara ett litet sidospår till det vi ska prata om nu, nämligen alla surkärringars all time favourite; vädret.

Inför helgen utlovades det där jag bor snökaos och livsfarliga vindar. Givetvis gick jag igång på alla cylindrar och oroade mig nästan harmynt inför denna kommande prövning. Åh så jobbigt med skottningen, tänk om vi blir insnöade och jag som är ensam hemma i helgen, förutom barnet då men jag har inga högre förhoppningar på en treårings dolda talanger att köra traktor, tänk om det blir strömavbrott, tänk om jag inte tar mig till jobbet på måndag osv osv osv. Och vad händer? INGENTING!!!

Ja, det blåste en del under lördagen men inte så att jag kan säga att jag klassar det som livsfarligt. Det drevade en del längs vägen men snömängden som ramlat ner uppskattar jag till kanske 3 cm på sin höjd. Borde jag vara nöjd över detta resultat? Tycker du ja, din mindfullnessinsnöade tönt! Här har jag gått och oroat mig och inte bara målat fan på väggen utan ETSAT in honom och för vad? Ynka 3 cm! Tänk all denna ilska och irritation som jag nu förslösat till ingen nytta, istället hade jag kunnat reta mig på något annat och känt den inre tillfredställelse som bara tvättäkta surkärringsmissnöje kan ge!

Vad hände?! Snökaos och livsfarliga vindar FÖRSVINNER väl bara inte i tomma intet? Eller är det någon annan ort som trängt sig före i kön? Någon djävla ordning får det väl ändå lov att vara på sådana här saker!
Värst av allt är att jag nu fruktar att detta förbannade oväder ligger och lurar bara någon mil bort för att verkligen djävlas och slå till under natten så att jag verkligen ÄR insnöad imorgon och ska leva med ångest hela dagen i frågan ta sig upp för den igensnöade infarten med bilen . ÅH!!!

Någon måste kunna hållas ansvarig för detta. Jag vet inte vem men lita på att jag ska komma fram till det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar