måndag 20 februari 2012

Go go Mårten Gås!

Nu kära läsare har det äntligen hänt något riktigt spännande att reta upp sig på! Eftersom jag tror på en högre makt har jag känt på mig hela dagen att jag på något vis skulle kompenseras för den under helgen förslösade väderirritationen och på vägen hem, som vanligt genom P4, så kom mitt bönesvar! Det är nästan så att jag börjar tro att vår Herre faktiskt använder sig av denna kanal som något slags profetiskt språkrör vilket tål att fördjupa sig i men inte just nu, var sak har sin tid som det står i den goda boken.

Okej, listen to this! I grannkommunen finns det ett kommunalråd som är något av en lokalkändis i området. Det beror nog till stor del på den ohemult långa tid som denna person suttit på sin post men själv föredrar jag att tro att det beror på den slående likheten med Mårten Gås, ni vet Kalle Ankas farmors extremt lata dräng. Huruvida kommunalrådet lider av samma brist på arbetsmoral vet jag inte men i likhet med sin tecknade namne säger kommunalrådet ibland saker som kanske skulle behövt tänkas igenom lite mer innan det lämnade hjärnan för transport till talorganen.

Det är ett, med tanke på sin ålder, ganska modernt kommunalråd för tydligen har kommunalrådet en blogg. I denna blogg har kommunalrådet uttalat sig kring Whitney Houstons död och den glorifiering som råder kring den numer avlidna sångerskan i ganska exakt samma ordalag som jag själv för ett par dagar sedan. Eftersom jag bara är en liten surkärring så går dessa mina tankar världen obemärkt förbi men se kommunalrådet finns idag på Aftonbladets förstasidor där nöjesreportern Fredrik Virtanen KRÄVER kommunalrådets avgång för sina åsikter och uttalanden om Whitney och hennes drogmissbruk och det tveksamma i att Aftonbladet skapat en sådan hype kring händelsen. Kommunalrådet har till och med gått så långt att Whitney kallades för en dålig mor!

Ursäkta Fredrik Virtanen men hur tänkte du nu?
Du är en ganska medioker nöjesjournalist som skriver ungefär detsamma som alla andra nöjesjournalister, det vill säga inte särskilt mycket med substans.Det råkar också vara så att jag läst en bok om droger i Sveriges mediakretsar där du pekas ut som en mycket drogliberal person. Jag vet inte jag men det verkar nästan som att du tagit illa vid dig för att du känner dig träffad.
Trots allt har jag ändå läst en del av det du skrivit om musik sedan jag själv var i tonåren och jag har ALDRIG uppfattat att du kände en sådan kärlek till Whitney eller att du engagerat dig i frågan om drogmissbrukares lämplighet som föräldrar.

Nej du Fredrik, jag tycker att du verkar fäkta för att försvara ditt och Aftonbladets ytterst osmakliga hanterande av händelsen. Vad vet du för övrigt om kommunalpolitik som gör att du kräver att Mårten Gås inte ska få ha kvar sitt jobb? Du får ursäkta, men jag har svårt att se att du roar dig på kvällar och helger med att läsa igenom kvalitetsredovisningar och halvårsbeslut från små kommuner som ligger så långt bort från Stockholm, dvs alla norr om Uppsala, att du inte har en ANING om var de ligger. Lägg av! Inte heller vet jag hur mycket erfarenhet du har av drogmissbrukande föräldrar men jag kan säga dig att jag stödjer Mårten Gås på alla sätt i hans uttalande att Whitney var en dålig mamma. För såhär är det; en människa som missbrukar är inte en bra föräldrar JUST FÖR ATT den använder droger. Och den sanningen blir inte mindre sann bara för att föräldern råkar vara en kändis!

Slutligen då. Fredrik, ärligt talat, vem fan tror du att du är och hur mycket tror du att den kommunalpolitiska världen bryr sig om vad du tycker? Det är inte direkt som att Barack Obama hört av sig och antytt att USA:s och Sveriges relation är hotad på grund av Mårten Gås. Ta du och ägna dig åt något vettigare, till exempel det som är ditt arbete. För om du har så gott om tid till ditt förfogande att du hinner sitta och scanna Sveriges bloggar på jakt efter uttalanden om Whitney Houston så undrar jag om inte du skulle kunna ta på dig några fler arbetsuppgifter med lite tyngd i. Kanske koka kaffe eller något?

Mårten Gås! Håll din näbb högt och stolt, du är inte ensam om att sträva efter en nykter syn på sanningen! Fortsätter du såhär så kanske jag till och med kan tänka mig att inte skratta rått åt din likhet med ett gräsligt fjäderfä varje gång jag ser dig. Over and out.

Ps. Givetvis har jag inte kontrollerat om det var en privat eller i arbetet använd blogg som användes för att uttala sig om WH eftersom jag skulle kunna vara benägen att tycka att Mårten Gås inte ska använda en politisk blogg till dylikt. Inte heller har jag läst vad Fredrik Virtanen verkligen har sagt om händelsen, jag håller mig till den information som getts mig i komprimerad form via Herren själv i form av P4:s nyhetssändning. Hela bilden skulle, som det så ofta gör, inte ge utrymme för de suraste tolkningarna av saken. Ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar