onsdag 15 februari 2012

"Polisen utesluter inte brott."

Egentligen kommer det här inlägget att handla om korkade saker som sägs i sportsammanhang, just idag inom hockeyn, men vi börjar med min absoluta favorit vad gäller dumma uttryck.

"Polisen utesluter inte brott" är en rätt vanlig standardkommentar som används när människor hittas döda. Jag kan förstå att det finns tillfällen när polisen inte är helt säkra på hur det ligger till, däremot finns det tillfällen där jag tycker att det är ställt utom all tvivel att ett brott har begåtts och då blir det bara fånigt. Till exempel så begår människor sällan självmord genom att stycka upp sig själv i små bitar, lägga sig i bagageluckan på en bil och sedan sätta eld på bilen. Självklart är det ett brott som har begåtts!
Nog om det, nu ska vi prata hockey.

Det började egentligen med att jag som vanligt lyssnade på radion när jag körde till jobbet. Det lokala laget åkte på förlust under innevarande kväll och nu skulle det analyseras. I intervjuerna med tränare och spelare nämndes bland annat; "Vi var för dåligt förberedda", "Vi måste spela med hjärtat" samt "Det är dags för laget att stå upp." Hmm.

Hur förbereder man sig för dåligt inför en hockeymatch? Hade de inte knutit skridskorna ordentligt? Glömt att äta mellanmål? Var halva laget försenat för att de inte hittade sina klubbor?
Jag vet inte vad de menade eftersom det inte gavs några exempel men jag skulle bra allt gärna vilja veta.

Hur spelar man med hjärtat och när har de någonsin gjort det, jag har aldrig sett något annat än en puck och klubba användas. Vems hjärta använder man, turas man om och är det ett straff eller en ynnest att få ge sitt hjärta till spelet? Kan man kryssa för på något donationskort att ens hjärta får användas som pucksubstitut?

Det är dags för laget att stå upp. För vad, nationalsången? Men det gör de väl ändå? Eller satt alla ner när matchen började och vägrade lämna bänken?
Ärligt talat så förstår jag förstås att de menar att laget måste kämpa mer men jag blir nästan lika irriterad av att förstå vad de menar eftersom de som säger det antyder att hockeyspelarna ska kämpa för stadens ära. Lägg av. Större delen av dem har ingen anknytning till staden överhuvudtaget och den enda anledningen till att de ställer sig upp och jagar pucken är den mycket furstliga betalningen de erhåller.

Och sist men inte minst en odödlig klassiker; "Vi pissade på dem" som tydligen ska tolkas som att man vann mycket överlägset. Fast efter att ha gått delar av gymnasiet med elever från hockeygymnasiet kan jag avslöja att det faktiskt också kan betyda att man urinerar på varandra. För det gjorde dom så fort dom kom åt eller i varandras schampoflaskor. Även elever som inte spelade hockey drabbades av fenomenet och jag har ägnat många år till att fundera på vad det är med hockey som gör att man drabbas av en obetvinglig lust att urinera på andra människor och slänga ur sig märkliga klicheer när man blir intervjuad.

Kan det vara hockyfrillan som på något vis drar ner deras intelligens? Min forskning stödjer den teorin då min sambo spelar hockey på motionsnivå, utan hockeyfrilla, och inte visat minsta tendens till att vare sig kissa på medmänniskor eller kasta klicheer omkring sig.
Men jag kan ännu inget bevisa så än så länge utesluter jag inte brott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar