onsdag 29 februari 2012

Ondska, ondska i dess renaste form!

Som Jan Guillou i boken ”Ondskan”, alternativt filmen ”Hets” så flinkt en gång uttryckte sig. Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg vilket av alternativen som är rätt och jag orkar inte ta reda på vilket, jag var ute efter den snitsiga inledningen. För övrigt har jag aldrig sett annat än korta utdrag ur filmen ”Hets” men jag har förstått att kulturella människor gärna refererar till den så då är det väl bäst att även jag gör det för att markera att jag egentligen är liiiiiiiiiiite bättre än de som inte sett den och ergo inte refererar till den. Det där sista borde jag förstås inte ha skrivit, för nu vet ju alla att jag inte sett den. Nåväl.

Den ondska jag vill diskutera är det av djävulen skapade uttrycket ”mindfullness”. Bara ordet får mig att rysa av obehag och när jag låter tankarna vandra över det ödeland som är begreppets innebörd blir jag rent utav illamående! Ondska, ondska i dess renaste form!

Detta begrepp verkar dessutom ha trollbundit och förtjusat större delen av den vuxna befolkningen så till den grad att landet numer befolkas av sinnesfridsuppfyllda idisslande kossor istället för handlingskraftiga vettiga individer. Ja, självklart har vi ju mig också, men that goes without saying.

Vad m***f******s går ut på är att vara närvarande i ögonblicket, att i alla jobbiga situationer stanna upp och dra tre djupa andetag och känna närvaron i stunden, närheten till det egna jaget och den plats man har i universum och hur allt hör samman. Lyssna! Är det inte en kör av savanndjur som i det bleka gryningsljuset sjunger en sång om hur allt i livet hör samman, kompade av Elton John?!

Djävla larv säger jag, och så fort jag har SKJUTIT apan som håller upp leadstämman ska jag förklara varför.


Alltså. Existensen är som den är, fylld av jämmer och elände som gör livet tungt. Det finns ingen hejd på de prövningar som möter människan. Är det då verkligen vettigt att slösa tid på att stanna upp och meditera över kosmos i alla de situationer som kan lösas med handlingskraft och en välplacerad spark i röven på de ovilliga?!

Jag kallar denna min livsfilosofi för ”MindLESSness”. Den går i korthet ut på att inte fundera så mycket utan att gå till handling istället. Kavla upp ärmarna och lös problemet, UTAN att känna glädje och tacksamhet över att du, ja JUST DU, har en sådan tur och än en gång får lära dig något nytt av universum!
Jag kan lova dig att detta sätt att tänka kommer att förändra ditt liv och det utan att du blir hatad av surkärringar världen över som inte känner för att frälsas av metoder som egentligen går ut på att man ska kunna lata sig och smita undan ansvar.

Låt mig presentera ett konkret exempel på hur metoden fungerar.

Varje morgon kör jag mitt barn till den kommunala förskolan. Detta sker ofta efter en natt av alltför lite sömn då barnet sover dåligt och modern lider av både nackproblem och prestationsångest, som egentligen är HELT berättigad självkritik, vilken gärna gör sig påmind runt klockan 03.00. Efter avlämnandet infinner sig ofta en känsla av enorm trötthet och en önskan om att slippa omvärldens förväntningar och krav, till exempel att infinna sig på arbetet som kräver inte bara ett dagligt skålpund kött utan hela ens själ. Detta mina vänner är svaghet, svaghet i dess renaste form, och kan enkelt bekämpas med mindlessness! Istället för att andas lugnt och känna glädje över de utmaningar som dagen kommer att erbjuda biter man hårt ihop tänderna, skjuter upp axlarna och upprepar det enkla mantrat ”Kom igen nu din lata kossa, sätt fart för fan!”( Rösten behöver absolut INTE ha en hurtig och uppmuntrande ton, snarare bör man sträva efter ett skadeskjutet djurs dödsångestskri för bästa effekt.) Genast skingras lathetens moln och pliktkänslan slår till, bilen rullar iväg och jag med den. Detta kan du också göra!


Nå, hur ska du ha det? Världen består av de som gör och de som latar sig, vem vill DU vara? Och om du nu nödvändigtvis vill tillhöra den mörka sidan och för evigt skys av surkärringar världen över kan du väl åtminstone gå med i Jehovas vittnen? De GÖR i alla fall något av sin fåniga livstolkning istället för att sitta lyckligt suckande under en korkek!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar