lördag 18 februari 2012

"Det är synd om människorna"

Citatet kommer från inledningen till pjäsen "Ett drömspel", skriven av August Strindberg.
Personligen så tror jag att Strindberg mest tyckte synd om sig själv, utifrån vad jag vet om den store författaren hade han mycket svårt att inte älska sig själv övermåttan mycket. Kort sagt var han en dum djävel med ett gigantiskt ego. Tyvärr var han också rätt duktig på att skriva, därav måste vi nu dras med honom som en av Sveriges storheter genom tiderna.

Iallafall väljer jag att citera honom för att komma in på dagens ämne; programutbudet på de mest vanligt förekommande tvkanalerna eller som jag gärna kallar det: dagens skräp. För skräp, det är vad det är.
Att det enligt mig var bättre förr råder nog ingen tvivel kring hos den av mig trogne läsaren. En surkärring har en viss grundinställning som måste följas och devisen "Det var bättre förr" passar utmärkt! Iallafall när det passar. En annan dag kan det som var förr vara helt enkelt uruselt undermåligt men det är helt i linje med en surkärrings rätt att vända den sura minen efter vinden och är inget som du läsare behöver ifrågasätta.

Iallafall. På den tiden det fanns en uppfattning att ett tvprogram skulle ha någon slags moralisk försvarbarhet gjordes det betydligt mycket mindre skräptv och det var en klok inställning. Jag begriper såklart att vi med reklamkanalernas intåg ställdes inför ett ökat behov att locka tittare och i krig, kärlek och tvproduktion är tydligen allt tillåtet. Varför finns det annars sådana förskräckliga tvprogram som "Paradise Hotel", "Fear factor", "Real housewifes-i-alla-möjliga-amerikanska-städer", "Greys anatomy", "OC" osv osv osv?
Under hösten var jag sjukskriven en kort period och då upptäckte jag det värsta av dem alla; "Jersey shore".
Handlingen, så långt som jag har förstått den, är att ett antal italienskättade amerikaner får bo i ett hus tillsammans och ägna dagarna åt att umgås, festa, hångla med varandra hit och dit, bråka och i största allmänhet visa upp hur tragiskt hjärndöda de är. Men hallå!!!

Visserligen har de väl själva gått med på att vara med och tragiskt nog kan det vara så att man så desperat gärna vill bli känd att man gärna ställer upp på att framstå som mer ointelligent än vad man är. Eller så är man helt enkelt så dum som man faktiskt verkar och förstår inte att hela världen sitter och skrattar åt en. Förutom de andra dumma människorna, främst unga och naiva sådana, som tänker att det vore coolt att vara lika känd som gänget på tv och få en massa saker gratis.

Det jag skulle vilja är att få träffa de personer som står bakom denna cyniska och otrevliga utveckling av vårt tvutbud. Sedan avser jag att skälla ut dem efter noter och avkräva dem svar på hur de kan sova gott om nätterna när de på alla sätt de kan bidrar till att dumhet, idioti och omoral får en stjärnglans över sig. Vill de att deras egna barn ska strunta i att gå i skolan när det finns alla möjligheter att vara full och slåss i tv på bästa sändningstid? Iallafall om man fixar ett par schyssta silikonpattar eller jobbar på att bygga upp sina biceps OCH solar solarium tills man ser ut som en pepparkaksfigur. SKÄMS PÅ ER!!!

Förutom att ni bygger en orealistisk bild av vad som är viktigt för dagens ungdom förolämpar ni min och andra vettiga människors intelligens med era dumma djävla skitprogram! Hur ska människor som inte getts möjlighet till större perspektiv, god utbildning och världsmedvetenhet få det så länge ni överöser dem med mer och mer skräp?! Såklart väljer de att ta till sig er strösslade dynga när de knappast tror sig själva om att förstå vad som sägs på nyheterna och för övrigt inte tycker att det verkar viktigare än vem som satt på vem i ett riggat tvprogram från Jersey shore! SKÄMMES, SKÄMMES TA MIG FAN!!!

Jag har en dröm, som en berömd SMART man en gång sa, en dröm om att alla djävla skitprogram ska försvinna från tvutbudet så att det finns något att titta på som inte skapar en direkt hjärnblödning orsakad av ilska! Nu är det bara att se till att något händer, jag väntar på resultat tvproducenter världen över! Alternativt kanske Sveriges regering kan agera i frågan, det spelar mig ingen roll vilket som.
För att underlätta processen har jag satt ihop en lista på program som SKA sändas och då menar jag bara de, HELA TIDEN!

Godkända program från och med nu:

Deckare- Morden i Midsomer, allt av Agatha Christie(förutom den till 70-talet förlagda serien med Peter Ustinov, den är urusel!) Kommissarierna Frost, Linley, Morse ochLewis, Taggart, Mord i sinnet, Tyst vittne, Mördare okänd, Murdoch mysteries, Sherlock Holmes (ja, även den moderna versionen går bra)

Historiska dokumentärer- framförallt gillar jag medeltiden, renässansen, romantiken, upplysningen och håller vi oss till det under större delen av tiden går det bra med andra världskriget någon gång ibland

Trädgårdsprogram

"Skärp dig för helvete-program"- Arga snickaren, Kniven mot strupen och Lyxfällan (Dr Phil går bra om det är avsnitt där han faktiskt blir förbannad och talar om hur det ligger till)

Roliga program- Doc Martin, allt med Grotesco, Varantv, Hipp hipp, Eli Stone, My name is Earl, Simpsons, Family guy, South Park, American Dad, stand up på Comedy central

Bara bra program- Plus, dokumentärer om saker som intresserar mig, Game of Thrones, Svärdet och spiran, vettig samhällsinformation

Filmer- Sagan om ringen, Indiana Jonesfilmerna, Piratesfilmerna, brittiska och irländska komedier samt allt med Monty Python

Jag kan också tänka mig en och annan nyhetssändning. Sätt fart, jag väntar!

1 kommentar:

  1. Äntligen någon som tar bladet från munnen och kämpar mot den allmänna fördumningen av folket. Det är säkert en konspiration!

    SvaraRadera