fredag 2 mars 2012

En bild säger mer än tusen ord...

.....fast personligen föredrar jag att skälla muntligt istället för bildligt. Och det jag nu tänker skälla på är alla de fjantar som tycker att det vore FEL med en lag som förhindrar kränkande fotografering. Men HUR tänker ni?!
"Åh nej, det kommer att bli förbjudet att ta pinsamma kort av fulla kändisar som kliver ut ur limounsiner utan trosor på sig!!!" Ja herregud vilket hemskt problem!

Ett annat argument är att vanliga privatpersoner kanske kommer att avstå från att sälja bilder de tagit på händelser de bara råkat passera eftersom de är rädda att bli anmälda för det. Tja, jag vet inte jag men jag ser inte problemet med det. Man behöver inte fota allt som rör sig och framförallt inte när det handlar om mindre trevliga situationer. Personligen fick jag se mitt brinnande hus via nätet, publicerat på lokaltidningens webbnyheter. Bilden var tagen av en privatperson och således inskickad av denne i efterhand. Vem fan åker hem till grannarna om huset brinner och tar kort för att sedan sälja det till lokaltidningen?! Uppenbarligen någon av mina grannar, tacksamt nog vet jag inte vem.

Lagen, som jag har förstått den, är främst tänkt att skydda personer som till exempel blivit fotade i duschen efter gympan och sedan uthängda på nätet eller katalogiserade i någon snuskgubbe till tränares privata album. Det är väl hur klart som helst att det inte ska vara okej!!! Men nej, det kan vi inte ta hänsyn till eftersom det kan hindra fotografer från att göra sitt jobb. Så kort sammanfattat betyder det alltså att det är viktigare att fotografer kan ta muffbilder på Britney Spears än att tonåringar skyddas från att exponeras på nätet. Snyggt, mycket snyggt!

Jag är inte emot att visa världen som den är, det finns få saker jag uppskattar så mycket som missförhållanden som avslöjas och jag blir nästan tårögd av lycka när människor som begått grava fel får stå till svars för det. Men nog måste man väl ändå begripa att det är en djävla skillnad på att fotografera en klasskompis i duschen med den elaka avsikten att lägga ut bilden på nätet och att fotografera en människa i nöd i avsikt att förbättra villkoren i den människans liv?! Jag förstår inte hur man kan vara så dum att man inte koncenterar sig på att debattera för den skillnaden i lagstiftningen istället för att slåss med näbbar och klor för rätten att jaga Charlotte Perelli osminkad, skärp er!

Jag känner en del journalister, en av dem är till och med mitt barns gudmor, och jag tycker att de har en enormt viktig uppgift i den demokrati vi lever i. Men den inbegriper inte att skriva lögnaktiga reportage, baserade på en suddig bild av en full kändis som försöker cykla. Ta och jobba på er yrkesstolthet så ska ni se att ni kommer att må mycket bättre eftersom ni inte kommer att befatta er med vilken smuts som helst.

För övrigt anser jag att Hänt Extra borde förstöras.

2 kommentarer:

  1. Efter att ha sett ett helt däck fullt med passagerare och personal fotografera fartygets räddningsflotte som undsätter en stackars deprimerad sate som hoppat överbord börjar man undra om det inte borde krävas licens för mobilkameror. Och för att avsluta med ett skratt, så kände någon av amatörfotograferna att det låg i allmänhetens intresse att få gotta sig i denna tragedi och sålde sina bilder till kvällspressen.

    SvaraRadera
  2. Vad är det för fel på människor?! Efter att ha läst på något mer i frågan så vet jag nu att regeringen förstås tänkt sig en skillnad i att fotografera allvarliga missförhållanden och snaskiga sensationshistorier. Problemet de debatterar emot finns alltså inte. Om man inte tycker att det är roligt att fotografera deprimerade människor som slänger sig överbord alltså. Fy fan.

    SvaraRadera