lördag 17 mars 2012

Ingen tar skit i de lättkränktas land

Rubriken är en titel på en alldeles utomordentligt underhållande bok av författaren David Eberhart. Som titeln antyder behandlar den svenskens nyligen funna behov av att i alla möjliga och omöjliga situationer känna sig kränkt. Galet roligt helt enkelt, rekommenderas varmt om du är en surkärring waiting to happen!
Nåväl, nu till poängen. Läsare, idag hände det. Jag har blivit KRÄNKT!!!

I sakta mak kom jag tuffande vägen fram i min bil och avnjöt eftermiddagens radiosändning under hemfärden. Då, som en blixt från klar himmel, kom det över mig. Rösten av en otäck, präktig hälsokosttaliban som hävdade att fredagsmys minsann inte var att föredra om man inte under resten av veckan kunde tänka sig en mer spartansk kost och livshållning. Jaså du.

Ja, det var ju så att det största problemet med fredagsmys egentligen inte är det vi äter, utan hur vi TÄNKER om det vi äter, att man "unnar sig" något sockrigt och fett för att det är fredag. Det var inte bra att tänka så. Istället skulle man tänka att man "unnade sig" bra och hälsosam mat under tiden som man gnagde på lättkokta morötter. Man skulle också tänka att man "unnade sig" ett härligt och svettigt träningspass istället för att se det som det Guds straff det i själva verket är.
Helt enkelt skulle man se bort från allt trevligt som gör livet, vi ska inte ta i och säga gott men låt oss sträcka oss till uthärdligt, och ersätta detta med en fantatisk kärlek till grönsaker, motion och allsköns sattyg.

Men kära nån! Här kommer jag åkandes i min bil, helt oskyldig, på väg hem en fredageftermiddag efter en vecka som skulle fått Hefaistos att svettas och ser fram emot en middag innehållande ett antal kalorier, en dryck innehållande alkoholhalt och kalorier samt en avslutande godisskål, och blir helt enkelt mentalt VÅLDTAGEN!

Jag vill verkligen inte utsättas för sådana övergrepp när jag på intet vis har gjort något för att utsättas för det. Jag var inte klädd i träningskläder, inte på ett motionspass eller på någon föreläsning om kost och hälsa eller på besök i skumma miljöer, typ en hälsokostaffär. Jag satt i min bil och drack läsk och så händer detta! Jag tycker det är helt orimligt att jag ska behöva lyssna till detta hälsofanatiska dravel när jag inte är det minsta intresserad, helt enkelt orimligt!!!
Jag kan bara inte förstå att P4 kunde svika mig på detta sätt, jag känner mig smutsig och skändad och utan tilltro till min tidigare favoritkanal. Vem är jag nu, hur kommer det att bli sen?

Inget tar skit i de lättkränktas land, men jag är ju kränkt på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar