söndag 11 mars 2012

Surkärringens matkasse-förankrad i verkligheten

Första gången jag hörde talas om fenomenet var det på besök hos en släkting i huvudstaden. Mot en i mina öron helt OHEMUL summa penningar leverades en kasse med mat och recept till dörren för att sedan mätta familjen under fem dagar. Oj så bra! Nej, USCH SÅ SLÖTT!!
Efter detta mitt första möte har fenomenet vandrat landet upp, precis som digerdöden gjorde, och finns nu att nå i en stad nära mig. Det har också, som farliga virus ofta gör, muterat sig i diverse former och finns nu i varierande storleks och prisklasser. Det senaste är en kasse som lär innehålla en kost mer anpassad efter barns smaklökar, de uppskattar visst inte sjögräsinlindade chilifrukter till kvällsvard.

Argumenten för att varje vecka hosta upp slantar till denna kasse är tidsbesparing, ny inspiration och att det faktiskt nästan blir billigare än att handla själv! Det sistnämnda måste vara en helt uppenbar lögn men jag antar att man gör vad man kan för att ursäkta sitt dåliga beteende. Dock känner jag att jag inte vill lämna världen helt i sticket i denna fråga om det nu är så att det är så jobbigt att hantera familjens middagsmat varje dag. Låt mig därför hjälpa er!

Till att börja med. Försök acceptera din situation istället för att försköna den med en vardagslyx som är så uppenbart onödig att det blir pinsamt. Även om denna fantastiska kasse förser dig med middagsmat så behöver din familj en mängd andra saker från affären. Försök inte inbilla mig att du inte besöker affären trots matkassen. Hur svårt kan det då vara att slänga ner tillräckligt med saker i korgen för att du ska kunna vispa ihop en middag varje kväll? "Det är så tråkigt att laga samma mat jämt!" Mmm, hade du bott i tredje världen och livnärt dig på majsgröt varje dag hade jag kanske brytt mig om ditt ynkande. Eller om du i din familj har ett barn som lider av en autismspektrumstörning och de facto BARA äter makaroner och blir tokig om ni äter något annat, då hade jag medlidsamt nickat på huvudet. I alla andra fall fnyser jag. För du äter inte samma mat jämt. Sådetså.

För det andra. Om det verkligen är så att du själv inte klarar av att handla fem middagar till ett billigare pris än kassens så tycker jag att du har allvarliga problem med att planera din hushållsekonomi. Fem middagar för fyra personer ska INTE kosta 600 kronor. Då köper du fel saker eller har en mycket märklig fixering vid oxfilé som du bör göra något åt.

För det tredje. Arbeta återigen på att accptera din situation. Är man mitt i livet med småbarn och arbete så kanske tillvaron inte alltid känns så tjolahoppsan. Du kommer att få äta en massa makaroner och korv eftersom det går fort att tillaga och barnen tycker om det tillräckligt mycket för att inte gnälla. Det är bara så det är och det är inte ett dugg synd om dig som har det så. ALLA ANDRA i din situation har det precis lika tråkigt som du och varför skulle du då försöka göra din situation bättre? Tig och lid!

Jag lämnar er här med en fullständig inköpslista som kommer att skänka er samma sinnesfrid som den sk "kassen."

HAVREGRYN- gröt är bra frukost och det går att äta till middag också. Häll på massor av sylt så gnäller barnen förvånansvärt lite.
HÅRDBRÖD- "Ät smör och bröd och uppehåll livet" sa min mor alltid. Jag är idag benägen att hålla med även om jag då fann uttalandet ytterst korkat.
FALUKORV- App app app! Släpp den där dyra och goda korven från det lokala charkuteriföretaget. Den tar vi när det är extrapris. Nu köper vi istället den där tråkiga ringen av affärens eget märke. Ja, jag vet att smakar mycket lite. Dränk den i ketchup.
MAKARONER
ÄGG/MJÖL/MJÖLK- Plättar och ugnspannkaka äter alla barn. Gör de inte det så låt dem äta hårdbröd. Det lär dem.
KÖTTFÄRS-färssås, köttbullar och biff tillagas av färs. Du behöver det hursomhelst till fredagens tacos. Sluta tjuta, alla andra tvingas också äta tacos på fredagar så det är bara att bita ihop.
FISKPINNAR-nej, det är inte så gott med ströbröd och fisksmulor. Men det går fort och barnen äter det. Om du är väldigt kräsen kan du ju äta bröd istället.
BLODPUDDING-oj oj oj! Extrapris! Då tar vi några extra så att du har till nästa vecka också!
MORÖTTER-jag håller helt med om morot oavsett form är ungefär det tråkigaste som finns. Men om barnen säger att de aldrig äter grönsaker hemma får du otrevliga frågor på utvecklingssamtalen.

Bon appetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar