torsdag 29 mars 2012

Och årets Oscar i kategorin fånigheter går till....


"De största och starkaste makter

jag vet är skräck, kärlek och

ensamhet."

Dikten är skriven av AnnaGreta Wide och är en fin liten bit som rätt väl sammanfattar livets innehåll. Det är nog även det som ett antal av gästerna i programmet "Inside the actors studio" försöker göra när de svarar på en av programledarens obligatoriska frågor; vilket ord som skådespelaren tycker är det fulaste. Svaren, mina vänner, säger mer om vilken samling narcissistiska pretentiösa fjantar de flesta skådespelare verkar vara än om livet. Men ganska underhållande är det.

Det visar sig att en överraskande mängd med skådespelare betraktar orden "kan inte", "omöjligt" och "nej" som varande de fulaste orden som finns. En och annan klämde in "krig" också, förmodligen någon med en vurm för att vara politiskt korrekt, övriga var nog bara självupptagna och intresserade av att framställa sig som stora hjältar i kulturens namn a la grekiska mytologiska hjältar.

Men kära nån! Orden uttrycker möjligtvis en negation, eller inte bara möjligtvis det är såklart negationer all the way, men FULA? Såklart förstår jag att man som någorlunda känd skådis med ambitionen att få hugg på Oscar vill framstå som så djup som möjligt ifall det skulle hjälpa till att landa statyn hemma på spiselkransen. "Nu är det bäst att jag svarar något svårt som antyder att jag verkligen älskar skådespelaryrket och inte låter något stå emellan mig och min konstnärliga vision!"

Javisst, eller hur skulle det vara om du drog ut kvastskaftet du satte dig på innan du gick in i studion och svarade på frågan utifrån ett liiiiiiiiiiiiiiiite större perspektiv än dig själv? Jag tycker att orden "barnmisshandel", "gruppvåldtäkt" och "svält" är något mer talande än "omöjligt" och "nej". Men, vad vet en ko?

Nu gjorde jag ju förstås en DJUP tolkning av programledarens fråga, ska man bara göra en ytlig analys och verkligen rakt upp och ner svara på vilka ord som är fula/låter illa tycker jag att det utifrån en kändis perspektiv borde skära i öronen om någon säger "skatterevision" eller "pretentiös". Från mitt eget perspektiv har jag alltid starkt ogillat ordet "diarre" och "lunginlammation" samt "leverbiff". Det är dock ingenting mot vad jag tycker om namnet "Bengt" men det kan vi spara till en annan gång.
Godmiddag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar