torsdag 8 mars 2012

Internationella kvinnodagen

När man är en riktig surkärring måste man väl ha en åsikt om internationella kvinnodagen? Svar: Ja, och här kommer den.

Gud vad jag hatar låtsasfeminister! Jag talar om de kvinnor som gärna och högljutt skäller och gnäller på kvinnans orättvisa lott i livet och kräver absolut milimeterrättvisa i hemmet angående hushållssysslor, ekonomi och arbetet med eventuella barn. Vid minsta mothugg eller motgång i kommunikation med det manliga släktet, vare sig det gäller privat eller arbetsliv, så handlar det förstås om att de är kvinnor som kränks av det patriarkala förtrycket, inte att de betett sig illa eller kanske gjort bort sig.

Men. Märkligt nog när det gäller tråkiga uppgifter som att byta däck på bilen, skotta snö och renovera hus gäller inte den tidigare nämnda regeln om milimeterrättvisa, detta är nu en typisk MANLIG syssla som kvinnan inte ska besväras med. Jaså säger jag. Vidare är det också märkligt hur många av dessa fjortisfeminister, som jag mycket elakt kallar dem, som anser sig vara berättigade till att bestämma över hur föräldraledighet ska fördelas och vem som ska gå ner i tid för att få vara mer med barnen. Låt mig påpeka att det ytterst sällan är mannen som drar lotten med mer hemmatid. Ja, jag vet att män ofta tjänar mer pengar men om det är barnets behov som ska styra borde väl den uppoffringen vara värd att göra?

Vidare blir jag tokig när FF(fjortisfeminister) gnäller över hur jobbigt det är att vara ett objekt. Jaså säger jag igen. Om det nu är så viktigt att inte betraktas som ett objekt undrar jag mycket över varför de kvinnliga attributen smink, kjolar och urringade tröjor ingår i den dagliga utstyrseln. För vem, frågar jag mig, för vem sminkar man sig? Varför tar man på sig en tight och urringad tröja om man inte vill att andra ska uppmärksamma den form man har?

Självklart finns det könsroller som till stor del präglar det vardagsliv vi lever då vi är födda in i det. Hade vi levt i en helt könsneutral värld hade det kanske sett helt annorlunda ut. Det finns en massa saker som inte är okej och som skulle kunna vara bättre än vad de är just nu. Till exempel vore det ju trevligt med lika lön för lika arbete och en arbetsmarknad som inte diskriminerar män som vill vara pappalediga. Det vore också trevligt om kvinnor kunde kasta av sig oket de lägger på sig själva och sina medsystrar gällande hemmets ordning och utseende. Det är inte män som jämför fruars förmåga att hålla ordning hemma och ha de rätta prylarna, det sköter kvinnorna så bra själva.

För övrigt finns det en värld utanför den lilla ankdamm vi bor i, och den ankdammen råkar dessutom vara ett av världens mest jämställda länder. Ta en funderare på hur det är att vara kvinna och leva i ett land som styrs av sharialagar så får vi se om du tycker att livet är så förskräckligt orättvist efter det.

Avslutningsvis vill jag säga till er FFare därute; Lägg av! Ert ytliga tjafsande om hur orättvist det är förstör det arbete som seriösa feminister lägger ner sitt hjärta och själ i. Det är också ytterst irriterande för oss andra att lyssna till. Det finns massor med män i världen som beter sig illa mot kvinnor men man kan antingen se sig som ett offer och gnälla eller bita ihop och planera en gruvlig hämnd. Själv föredrar jag det senare.

We shall overcome; en dag är Surkärringarnas tid här och då blir det andra bullar!

2 kommentarer:

  1. Jag har nu hittat till din blogg och jag har läst ett tiotal inlägg. Den kompakta surhet som kännetecknar dina skriverier gör mig ödmjuk, skamsen och sammanbiten, och trots sen timma en lördag inser jag att inget berättigat mig till att slöa framför datorn denna arla timme. Genast ska jag bege mig till åkern och börja vårsådden, går det inte att plöja för tjälen finns ju hårtorken och alltid kan man harva eller häckla eller pläga eller annat sånt där bonnigt som jämt behöver göras av mig, syndiga människa, helst nyss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt! Det låter som en väl lämpad syssla istället för att sitta och hänga framför datorn. Det är när ryggen värker och svetten svider i ansiktet som man känner att man verkligen lever, allt annat är bara en utopi.

      Radera